Waarom naleving van de AVG hoog op uw agenda moet staan

8 februari 2019
security-stop-lockSinds de invoering van de GDPR in mei 2018 zijn er ruim 95.000 klachten binnengekomen bij Europese privacytoezichthouders. Dat blijkt uit een verklaring van diverse eurocommissarissen, onder wie Frans Timmermans. Een groot deel van die klachten heeft betrekking op promotionele uitingen van bedrijven. Naleving van de GDPR zou dan ook bij iedere organisatie hoog op de actielijst moeten staan.

Groeiende bewustwording rond privacyrechten 

De verklaring is uitgegeven in het kader van de Data Protection Day op 28 januari. Deze dag staat in het teken van bewustwording waar het gaat om privacy en dataverwerking. De eurocommissarissen stellen in hun verklaring dat steeds meer burgers zich bewust zijn van hun privacyrechten. Ook zijn zij steeds vaker geneigd om actie te ondernemen wanneer deze worden overtreden. Het hoge aantal meldingen in de acht maanden dat de GDPR actief is toont dit aan. Naar aanleiding van de klachten zijn er 225 onderzoeken gepland. In drie gevallen heeft dit geleid tot een boete. De meest in het oog springende is die voor Google. Het techbedrijf kreeg een recordboete van 50 miljoen euro voor onduidelijke informatie wat betreft dataverwerking.

Veel klachten over ongevraagde promotie 
Het aantal uitgedeelde boetes is dan misschien wel laag, toch zou het een belangrijke wake-upcall moeten zijn. Immers, diverse klachten hadden betrekking op activiteiten die veel organisaties inzetten. Met name telemarketing en promotionele e-mails behoren tot de grootste ergernissen onder klanten. Voor beide activiteiten geldt dat personen actief hun goedkeuring moeten geven voordat zij hiermee benaderd mogen worden. Het ongevraagd contacteren van personen kan nadelige gevolgen hebben voor uw organisatie. Denk aan deuken in het bedrijfsimago en irritatie onder uw doelgroep. Dat dit niet wenselijk is voor uw organisatie komt natuurlijk niet als een verrassing.

Zo gaat u GDPR-proof te werk
Er is geen vast stappenplan om uw organisatie GDPR-proof te maken. Naleving is namelijk deels afhankelijk van de manieren waarop uw organisatie data verwerkt. Doet u aan e-mailmarketing, zorg er dan voor dat u nadrukkelijk toestemming hebt van uw klanten om hen mails te sturen. Dat bereikt u door hen actief opt-ins aan te bieden en uw mailinglijst goed te beveiligen zodat de informatie niet kan lekken. Hetzelfde geldt uiteraard voor uw telemarketing. Datagevoelige gegevens van uw collega’s en klanten kunt u bovendien actief beveiligen met allerlei securitymaatregelen. Ook medewerkerstrainingen rondom veilig werken dragen flink bij aan de dataveiligheid.

Meer weten? Neem contact met ons op!
Bent u op zoek naar de beste zakelijke oplossingen? Wij adviseren hier graag over. Neem contact op met onze adviseurs via 010-2622544 (Rotterdam) of 0182-748707 (Gouda) of stuur een e-mail.