Vijf manieren om te minderen met uw smartphonegebruik

30 januari 2019
trainstation_mobilephoneWe checken onze smartphone tientallen keren per dag. Die conditionering kan leiden tot smartphoneverslaving. Om daar van af te komen kunt u een hoop verschillende dingen doen. Met deze vijf tips damt u uw smartphonegebruik al een heel stuk in en ervaart u meer mentale rust.

1. Gebruik uw smartphone niet als wekker
De smartphone wordt door velen als wekker gebruikt. Daardoor checken we vaak de smartphone even voor we hem op ons nachtkastje leggen. Uw brein schiet daardoor weer terug in een alerte modus. In combinatie met het blauwe licht van het scherm zorgt dit ervoor dat u minder makkelijk in slaap komt. De simpele maar doeltreffende oplossing: koop een ouderwetse wekker en leg uw smartphone in een andere ruimte.

2. Schakel zoveel mogelijk meldingen uit 

Uw smartphone toont continu allerlei updates, pushnotificaties en binnenkomende appjes. Dat gaat ten koste van uw concentratie. Schakel daarom zoveel mogelijk meldingen uit. Tijdens kantooruren kunt u daar best zonder mee.

3. Gebruik uw smartphone niet in het verkeer

Het is eigenlijk onvoorstelbaar dat de smartphone door 38 procent van de automobilisten wordt gebruikt. Onder fietsende jongeren tot 24 jaar is dit zelfs 75 procent. Dat blijkt uit onderzoek van Deloitte. Het kan leiden tot levensgevaarlijke situaties. Kortom, weg met die smartphone in het verkeer. Dat appje kan heus wel even wachten.

4. Spreek uw eigen creatieve denkvermogen aan

Iedere dag zijn er wel een aantal momenten dat we ergens op moeten wachten. Wat doen we massaal? We pakken onze smartphone uit onze broekzak en verzanden in reactief gedrag. Daardoor denken we zelf minder vaak en minder diep over dingen na. Houd de smartphone daarom gewoon opgeborgen. Daardoor zet u uw eigen mentale deur open voor nieuwe inzichten en creatieve oplossingen.

5. Stop met multiscreenen 

Multiscreenen is een hip woord voor het gebruiken van meerdere schermen tegelijk. Een bekend voorbeeld is het gelijktijdig kijken van een serie op televisie en het scrollen door uw smartphone. Dat zijn twee keer zoveel informatieprikkels die u moet verwerken, terwijl u nergens écht op geconcentreerd bent. Rusteloosheid en stress liggen op de loer. Creëer rust door u op één scherm te focussen. Leg de smartphone desnoods even verder van u af. Dat is goed voor uw mentale weerbaarheid.

Meer weten? Neem contact met ons op!
Bent u op zoek naar de beste zakelijke oplossingen? Wij adviseren hier graag over. Neem contact op met onze adviseurs via 010-2622544 (Rotterdam) of 0182-748707 (Gouda) of stuur een e-mail.