Tips voor een gezond gebruik van de smartphone

7 januari 2019
woman-outsideWe gebruiken onze smartphone de hele dag door. Appen, mailen, bestanden delen en social media; zelden blijft het device langer dan tien minuten onaangeroerd. Maar wist u dat dat fanatieke gebruik schadelijk kan zijn voor uw mentale gezondheid? Het loont daarom om dit gebruik flink terug te dringen. Een aantal tips aan de hand waarvan u dit kunt bereiken.

Smartphoneverslaving komt steeds vaker voor 

Hoe intensiever het smartphonegebruik, hoe groter het risico’s op gezondheidsklachten. Zo waarschuwt de Universiteit van Korea voor een chemische onbalans in de hersenen wanneer de smartphone te veel wordt gebruikt. Dit kan leiden tot depressie en angststoornissen. Dat komt omdat ons brein minder rust heeft doordat het continu informatie moet verwerken. Dat is heel slecht voor de creativiteit en biedt weinig ruimte tot diep nadenken. Continu alert zijn op informatieprikkels kan bovendien leiden tot stress, een verslechterde concentratie en tijdsverspilling. Daarnaast is er ook een flink risico op fysieke klachten aan de nek, doordat er continu naar beneden gekeken wordt.

Risico’s in het verkeer 
Een steeds serieuzer probleem is het gebruik van de smartphone in het verkeer, met name op de fiets. Dit is vooral onder jongeren een groeiend probleem. In plaats van op het verkeer te letten wordt er naar de smartphone gekeken. Dat kan leiden tot zeer onveilige verkeerssituaties. Uit onderzoek van Deloitte eerder dit jaar bleek al dat 49 procent van de fietsers de smartphone in het verkeer gebruikt. Onder jongeren is dit zelfs 75 procent. Ook automobilisten vinden in 38 procent van de gevallen hun smartphone belangrijker dan de verkeersveiligheid. Het smartphonegebruik is er zelfs de oorzaak van dat het aantal verkeersongelukken voor het eerst in jaren weer is gestegen. Er is geen enkel excuus om uw smartphone in het verkeer te gebruiken. Voorkom ongelukken en laat het device even met rust.

Tips voor een gezonder smartphonegebruik 
Er zijn natuurlijk diverse manieren om uw smartphonegebruik te minimaliseren. Een simpel voorbeeld is door uw smartphone op de stille stand te zetten. Zo voorkomt u dat u direct reageert op notificaties en appjes. Door de smartphone in het zicht te houden hoeft u echter geen oproep te missen. Ook het uitschakelen van social media-notificaties is verstandig. Er zijn bovendien veel apps waarmee u uw social media tijdelijk kunt blokkeren, waardoor u daar niet meer door afgeleid wordt. Ook is het verstandig om uw smartphone niet als wekker te gebruiken. Zo voorkomt u dat u in de vroege morgen meteen aan uw display vastgekit zit. Met deze tips wordt uw afhankelijkheid van de smartphone al een stuk minder. Da’s goed voor uw mentale weerbaarheid.

Meer weten? Neem contact met ons op!
Bent u op zoek naar de beste zakelijke oplossingen? Wij adviseren hier graag over. Neem contact op met onze adviseurs via 010-2622544 (Rotterdam) of 0182-748707 (Gouda) of stuur een e-mail.